Livet er herlig

Surfe brettet-Brisbane-Frazer-

Hei. Naa befinner vi oss i Newkastle. Her er det dritt vaer. Er veldig fustrert. Vi har hatt over 30 C hver dag og saa plutselig 25. Saan slags liker ikke vi. Saa naa furter vi paa nettet. Uansett. Vi har hatt masse goy siden sist. Vaert i nasjonalparker og stranden som vanlig. Saa vidt jeg husker saa skulle jeg fortelle om det foerste surfebrettet vaart.

Surfe brettet
Rett etter vi hadde kjoept det maatte vi registrere bilen saa vi kjoerte ned til Tweed Heads.Her reparerte vi noen smaa ting paa bilen. Her var vi ca 2 dager. Vi provde aa surfe paa det uten hell. Det var litt for ustabilt og lite. Men jeg ga ikke opp. Jeg provde meg paa hoved stranden nede i byen. Her var det masse ny begynnere saa det var ikke bare meg. Det var jeg glad for. Jeg saa ikke serlig smart ut der jeg laa og padlet mine forste tak. Etter hvert begynte jeg aa faa det til litt bedre. Men da maatte vi flytte paa oss. Bilen var ferdig paa verksted. Etter vi hadde plukket den opp kjorte vi til en annen strand rett utenfor sentrum. Her var det ca 10 surfere som surfet paa samme plass. Jeg toerte ikke menge meg med dem saa jeg provde heilt annet sted. Det skulle jeg aller gjort.
Uten aa kikke meg om heiv jeg paa meg sikerhets linen og slang meg ut paa brettet. Foer det hadde gaatt 2 sekunder kom det ei DIGER bolge rett foran meg. Den loftet seg over meg og knakk akkurat i det jeg var under den. Den maa ha vaert 3 m hoy. Jeg fikk sjokk. Eller jeg fikk engetlig fors sjikkelig juling saa fikk jeg sjokk. I det bolgen landet paa meg veltet jeg av brettet. Jeg var under i 5-10 sekuner. Det var ikke sjans i havet aa faa kontroll over noen av krops delene mine. Etter de lengste sekundene i hele mitt liv. Kom jeg opp og det forste jeg ser var mari med hake slepp. Hun saa fortvilet ned paa meg der jeg laa i strand kanten. Utrykket i ansiktet til mari "Hva f... er det du holder paa med" syntes lang vei:)
Resultatet. Jo jeg fikk et digert kutt i armen. Brettet knakk. Og halvparten av huden paa hoyre armen min laa igjenn paa en sylskarp knekt kant paa brettet. Jeg sil blodde. Og alle rundt lo godt utentatt meg og Mari. Kiperen. Brettet var ikke heilt ubrukelig men det maatte fikses paa.

Jeg fikk hift brettet opp paa bil taket og kjort av sted. Dagen etter kjorte vi til et rolig sted der vi skulle registrere bilen. Her byttet vi inn det gamle odlagte brettet inn i et lenger og breiere et. Maatte jo selvfoelgelig legge ut med mer gryn.
Etter denn episoden tok jeg det veldig rolig utpaa der. Hver gang jeg skal surfe saa setter jeg meg ned noen minutter og ser etter hvor det er best.

Brisbane
Vi fikk registrert bilen etter mye styr. I det vi var ferdig hadde Tarjei faatt besok av dama. Hun kom ned for aa reise sammen med oss i 3 uker. Saa vi kjoerte opp til Brisbane for aa treffe dem og feire jul sammen. Vi la oss inn paa hostell. Her var det masse livlige folk og veldig fint. Vi betalte for dobelt rom med Aircondition. Herlig. Det har jo engentlig bare vaert telt i 3 mnd. Julen var stusselgi. Ingen sno, ingen pakker og ingen god mat. Vi hadde pizza til jule middag. Herlig. Men hvet du hva. Det bryr meg egentlig midt i milten. For dere der hjemme sitter i minus mens jeg slikker sola hver dag. Saa akkurat den ene dagen skal jeg klare aa ofre.
Brisbane er typisk stor by. Her bor det ca 1.5 mil folk. Det er rush hver dag. Spesielt naa. Felles ferien, jul, nyttaar osv. Brisbane er innenlands saa det er steike varmt her. Jeg likte meg ikke saerlig her. Men alikevel er jeg glad for at vi kom innom. Det var jo goy aa kjoere her. Utfordring. Saa stor by, med masse masse rush. Og saa i tilegg kjore paa venstre siden. Det er ei svaer elv som renner gjennom. Her kan du ta en baat som kjoerer deg gjennom byen. Det gjorde meg og mari. Fikk masse fine bilder. Og saa er det en lagune midt i byen. Den er kjempe fin men alt for masse folk.

Frazer
Den 25 des kjoerte vi opp til Frazer. Her skulle vi vaere ca 3 dager. Vi hadde leid 4 hjulstrekker. Vi plukket den opp i Airlie beach og tok ei ferje over til verdens stoerste strand oy. FRAZER. Tror ikke det gaar ann aa forklare. Men frazer satt mest spor etter seg. Jeg har opplevd mye kult men frazer var det kuleste. Det forste vi gjorde var aa sleppe ut luft av dekkene. Luft trykket maatte vaere lavere siken vi skulle kjoere i dyp sand. Saa satt vi avgaarde paa de utroligste veiene. Det var reinskog med sand veier. Jeg viste ikke dette fantes. Hadde aller forestilt meg at en bil kunne kjoere paa disse veiene. Det var stup bratt opp og ned homplete. Alt mulig paa ei gang. Vi hadde ikke trudd det var slik for jeg forestilte meg at vi maatte kjoere rudnt paa stranden. Men for aa komme paa stranden maatte vi ta denne veien. Og for aa komme til insjoer maatte vi ta denne veien. Det forste vi gjorde var aa kjoere til en innsjoe som hetet Mckenze. Utrolig. Den ligger paa en 500 m over sjoen. Men alikevel er det ei strand her. Og den er kritt hvit. Vannet er krystal klart og det er avkjolende. Herlig. Trur aller en mann har smilt saa breit fra ore til ore som Tarjei gjorde da. Heeeee. Vi blei her et par timer. Vi saa en Dingo. Det sto med store bokstaver ikke ta med mat paa stranden "BOT opp til 3000 $". Trur du ikke jentene hadde tatt med. Saa dingoen snuste seg frem til sekken til Tonje. Mens alle var i vannet maatte jeg jage bikkja vekk. Alle som var paa stranden saa paa meg og bikkja. Maa innroemme at jeg ikke var saerlig hoy i hatten. De er agresive. Den gav opp etter jeg ropte litt hoyt. Etter dette gjikk vi ned til stranden for aa campe.
Det var milvis lange strender. Utrolig fint.
Etter at vi hadde slaatt opp teltene vaare satt vi oss bak i laste planen og slappet av etter en slitsom dag:)

Stormen.
Vi snakket om hvor fint det var i horisonten. Det lynte nemlig langt langt borte. Det var virkelig fint. Men det vi ikke tenkte paa var at det kom rett mot oss. Uten aa ane noe fare la vi oss. 2 timer etterpaa var stormen kommet. Og det var virkelig storm. Det regnet og lynte saa sykt. Til og med Tarjei som kommer fra Vestlandet hadde aller sett paa maken. Vi har hatt mye vind og uvaer og aller har teltene veltet eller preseningen flydd av. Men det gjorde den. Plutselig laa meg og mari der uten ytter teltet. Det blaaste av. Saa der laa vi uten pressening og det reinte verre. Vi blei kliss vaate. Mari slag seg inn i bilen. Jeg skulle til aa gjoer det samme men var redd for at teltet floy av sted . Saa jeg hoppet oppaa teltet heilt til det blei heilt flatt og la det under bilen. Paa dette tidspunktet var jeg full av sand. Masse sand. Og det brakte over oss. Jeg ropte til tarjei at teltet var odelagt og at vi setter oss inn i bilen. De laa enda inne i sitt telt. Det sang paa siste vers det aa. Var fult av vann. Meg og mari torket oss og lagde plass inne i bilen. Det var ikke lett. For all vaar bagasje hadde vi lagt inn i bilen tilfelle det begynnte aa regne. Etter hvert maatte Tarjei og Tonje komme inn til oss for det blei bare verre og verre. Vi satt der i bilen fulle av sand og heilt fra oss. Ingen hadde forventet storm. Siden det var bare sand her holdt ikke telt pluggene noen ting. De ploppet opp lett som bare det. Ellers saa hadde ikke vaart yttertelt flydd av.
Etter stormen floy det baade helikopter forbi og en rednings bil kom forbi.
Neste dag vasket vi alt og torket det. Vi kjoerte oppover paa stranden saa et kjempe stort vrak "Maheno". Etterpaa gikk vi bort til en innsjo som hetet Lake wabby. Til slutt fant vi et sted aa campe denne gangen litt lenger inne i skogen og vi bandt opp alt. Heee forbredet oss litt bedre.
Siste dagen kjoerte vi opp til Lake Mckenze. Her blei vi til vi maatte ta baaten tilbake til Erlie beach.

Frazer var fantastisk. Alle som reiser til Australia. IKKE GAA GLIPP AV DETTE. Det er virkelig en ting man maa faa med seg. Heilt unikt fra resten av Australia. Sikkert ikke mange steder i verden som er saann. Sjikkelig fint.

Men naa maa jeg stikke....
Folk venter paa maskinen.

Snakkes en annen gang

Posted by nedvin 19:11

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.